Tänään meidän tottiksessa oli paikalla vain minä ja Krista, joten meillä oli todella teho-opetusta :)!

Ensin käytiin läpi liikeestä maahanmenoa, eli kävellään niin kauan eteenpäin, kunnes ohjaaja antoi meille käskyn "antakaa käsky".
Sitten sanottiin käsky "maahan" ja jätettiin koira maahan kun itse jatkettiin matkaa. Kun ohjaaja sanoi "matka riittää" sai pysähtyä. Ohjaaja antoi vielä käskyn "palatkaa koirien luo".
Käveltiin koirien luo ja pyydettiin koira istumaan perusasentoon.

Meillä meni ihan ok. Tosca ei vain ihan pelkällä sanomisella mene maahan. Pitää vähän kädellä vihjasta, että tonne olis tarkoitus mennä.
Jää kyllä sitten hienosti makaamaan ja odottaa, että palaan sen luo. Nousee jopa pyynnöstä istumaan perusasentoon.

Seuraavaksi otettiin tokoeste. Tosca meni HIENOSTI, ollaanhan me muutaman kerran kokeiltu tota estettä muttei sitä koko liikettä tehty sillai kunnolla.
Kädellä näytin Toselle, että "hyppää", Tosca hyppäsi esteen toiselle puolen ja jäi seisten odottamaan, että mä menin sen viereen ja pyysin perusasentoon.
Opelta saatiin hirmusti kehuja :) Niin hienosti Tosca malttoi odottaa SEISTEN, että menin sen viereen.

Tarkoitushan siis on, että koira hyppää esteen ja jää toiselle puolelle odottamaan seisten, että ohjaaja menee sen viereen ja pyytää perusasentoon.
Muutaman kerran sanoin Toscalle hypyn jälkeen seiso, mutta silloin se tuli vähän mua vastaan kun itse kiersin esteen takaa sen vierelle.
Katsoin parhaimmaksi olla sanomatta mitään "hyppää" käskyn jälkeen.

Sitten treenattiin liikkeestä pysähtymistä. Eli koiran pitää seurata ja kun sanon "seis" koiran pitää pysähtyä.
Periaatteessa mun pitäis itse voida jatkaa matkaa ja koira jää pysähtyneenä odottamaan, että mä palaan sen luo.
Me ei olla ihan vielä noin pitkällä :)!
Tehtiin siis niin, että sanoin Toscalle "seis" ja tungin namin kuonoon ja menin sen eteen. Peruutin yhden askeleen.
Sit palasin koiran luo. Tosca sai vähän satikutia ennakoimisesta, eli kun olin palannut Toscan luo se meinasi jo istua ilman käskyä perusasentoon.
Eli nyt kun treenataan tota, niin en saa ollenkaan käskeä istumaan tossa liikkeessä, jotta se ennakointi häviäisi ja kaaliin menisi, että ainoastaan silloin istutaan kun käsketään.

Last man standing ja meil oli luoksetuloa.
Meni ihan hienosti, ensimmäinen kerta meni kuulemma vähän hitaanpuoleisesti. Eli jätin Toscan odottamaan ja kävelin kymmenen metriä.
Kun olin päässyt tarpeeksi kauan kutsuin Toscan luo käskyllä "sivulle".
Toisella kertaa lähdin juoksemaan takaperin, kun olin kutsunut Toscaa. Näinollen Toscan vauhti reipastui huomattavasti.
Eli kun treenataan tota liikettä niin aina kun Tosca lähtee köpöttelemään mun luo mä lähdenkin juoksemaan takaperin. Tolla tavalla saatiin vauhtia siihen liikkeeseen.

Mentiin estettä vielä pari kertaa ennenkuin Niina päästi meidät kotiin.
Kyllä oli poikki sekä koirat että omistajat, sen verran rankka treeni tänään.

Saatiin vielä Niinalta (mä sain vasta tällä kerralla, kun en viime maanantaina ollu) tottelevaisuuskokeitten sääntökirjan.
Jospa sitä silloin 01.09 mentäis vähän kisailemaan ;) Huuuh!! *jännittää jo valmiiksi*
Varsinkin kun Niina (meidän kouluttaja) oli ihan, että tottakai te meette.. Apuaaa..