Tottistelu alkoi tänään hyvin kun heti ensimmäisenä tuli eteen mission impossible eli tavaran pitäminen suussa.
Tosca noutaa kyllä ihan ok, välillä. Silloin kun haluaa ;)! Mutta yritin saada tunnistusnoutukapulaa pidettyä sen suussa, niin sehän sylkäisi sen heti pois.
Viikko aikaa harjoitella, kääk!! Sain läksyksi opetella niin, että Tosca istuu ihan mun edessä ja mä laitan kapulan sen suuhun ja heti kun se pitää sitä hetkenkin niin sanon käskysanan ja palkkaan ja kehun tietysti.

Kokeiltiin myös noutoa, eli hakee kyllä kapulan mutta pudottelee sitä. Jos näytän kapulaa, että anna tämä minulle niin ottaa suuhunsa kyllä ja jos olen salamannopea ehdin nappaamaan sen käteeni ennenkuin pudottaa sen, sitten palkkaan heti.
Kun ei Toscassa ole mitään noutajaa, niin sillä ei ole _mitään_ intressejä noutopuuhiin.

Seuraavaksi harjoiteltiin liikeestä seisomista.
Nina oli tehnyt meille törpöistä neliön, meitä oli neljä koirakkoa. Eli yksi koirakko seisoi aina yhdellä sivulla.
Edettiin aina sivun puolivälistä seuraavan sivun puoliväliin. Eli pyydettiin koira seuraamaan ja seuraavan sivun puolessavälissä jätettiin koira seisomaan. Itse käveltiin vielä seuraavan sivun puoleenväliin ja siinä seisovan koiran taakse ja palattiin takaisin koiran viereen ja pyydettiin koira perusasentoon.
Krhm :) Tosca ei ihan jäänyt vaan hiipi mun perässä :D!
Niinpä me harjoitellaan vielä niin, että en jätä Toscaa seisomaan yksinään. Voin toki muutaman askeleen ottaa poispäin ja heti jos jää siihen, niin hirmuiset kehut.

Sitten oli vuorossa liikeestä maahanmeno.
Se toteutettiin samalla kaavalla, paitsi sitten seisomisen tilalla oli maahanmeno. Tosca meni HIENOSTI. Tosi hyvin se jäi, eikä tarvinnut kuin ihan vähän kädellä auttaa "maahan" käskyn lisäksi kun se jo nökötti maassa ja odotti, että palasin sen luo ja pyynnöstä nousi istumaan.
Hieno typykkä!!

Seuraavana oli luoksetuloa, eli jätettiin koira odottamaan ja käveltiin n. 15 metriä ja pyydettiin luokse. Kerran Tosca varasti, ei olisi malttanut odottaa. Olin kyllä jo kääntynyt Toscaan päin, mutten ehtinyt kutsua kun se jo lähti mun luo.
Tokalla kerralla odotti ihan nätisti ja kun Tose lähti tulemaan mua kohti mä lähdinkin juoksemaan taaksepäin. Näin saatiin vähän vauhtia siihen hommaan :)! Hienosti tuli sitten suoraan sivulle.
Ton juoksemisen voi sit lopettaa, kun tulee vauhdikkaasti luo ilman juoksuakin.

Viimeisenä mentiin vielä estettä. Se meni _TOSI_ hyvin. Jopa paremmin kuin viimeksi ja saatiin opskalta kehuja :) Jesh!! Kun muuten tuntui, että tää päivä ei oikein ollut mitä parhain, eikä Tosca olis malttanut yhtään keskittyä.

Vielä vähän riehuntaa Bustun ja Wilman kanssa ja kotio!